Nauka jazdy: Jastrzębie-Zdrój, Cieszyn, Żory, Wodzisław Śląski oraz Bielsko-Biała!

Płyny eksploatacyjne:

1 – sprawdzanie poziomu płynu do spryskiwaczy – Poziom płynu do spryskiwaczy sprawdzamy: otwieramy korek zbiornika i patrzymy do środka, jeśli nie widać płynu to używamy spryskiwacza na szybę lub dolewamy płyn do pełna (full).

2 – sprawdzanie poziomu oleju w silniku – Do sprawdzania poziomu oleju silnikowego używamy wskaźnika (miernika). Należy go wyciągnąć, przetrzeć do sucha, włożyć ponownie i wyjąć. Na końcu wskaźnika widzimy poziom oleju, który powinien znajdować się pomiędzy wyznaczonego obszaru na wskaźniku (minimum-maxsimum). Poziom oleju powinno się sprawdzać kiedy silnik jest chłodny, a samochód stoi na płaskiej powierzchni.

3 – sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego – Poziom płynu chłodniczego powinien mieścić się między minimum (low), a maksimum (full). Skala znajduje się z prawej strony.

4 – sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego – Poziom płynu powinien znajdować się między minimum (low), a maksimum na skali (full). Skalę  znajdziemy po lewej lub prawej stronie zbiornika.

5 – sprawdzanie działania sygnału dźwiękowego – wciskając środkową część kierownicy.

 

 

Światła:

 

Pamiętaj na egzaminie państwowym komputer losuje dla Ciebie tylko 1 płyn i 1 światło, masz na omówienie 5 minut.

 

MOTOCYKLE

 

Przepisy dotyczące kategorii motocyklowych zmieniły się dnia 19.01.2013. Do tej pory mieliśmy dwie kategorie prawa jazdy na jednoślady A1 i A oraz kartę motorowerową. Karta motorowerowa została zastąpiona nowym prawo jazdy AM oraz doszła jeszcze jedna kategoria A2. Poniżej przestawiam nowe zadania egzaminacyjne na poszczególne kategorie:

1.Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych ele­mentów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy dotyczy kat. AM, A1, A2, A.
2.3.4.5.6 – nie dotyczy.
7. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
8. Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu AM, A1, A2, A.
9. Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym AM, A1, A2, A.
10. Ominięcie przeszkody A1, A2, A.


Kryteria egzaminacyjne: 

Zadanie 1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna, co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu, jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. Losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego lub każda osoba egzaminowana losuje karty z wyznaczonymi zadaniami. Najpierw osoba egzaminowana losuje 1 z 4 elementów:

1.Sprawdzenie poziomu oleju w silniku.
2.Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego.
3.Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego – jeśli występuje.

4.Sprawdzenie sygnału dźwiękowego

Zadanie 2. losuje 1 z 6 elementów:

1. Działanie świateł pozycyjnych/postojowych.
2. Działanie świateł mijania.
3. Działanie świateł drogowych.
4. Działanie świateł hamowania „STOP”.
5. Działanie świateł kierunkowskazów.
6. Działanie świateł awaryjnych – jeśli występują w danym motocyklu.


Osoba egzaminowana prezentuje wylosowane zadania na danym motocyklu.

1.Sprawdzenie poziomu oleju w silniku.
Przedstawię, krótką, a treściwą prezentację poszczególnych elementów.

Sprawdzenie oleju w silniku.

Wskazując miarkę poziomu oleju, (jeśli występuje) mówimy, iż sprawdzenie oleju silnikowego wykonujemy na równym podłożu, wyłączonym i chłodnym silniku. Za pomocą miarki poziomu oleju (nie mówimy bagnet!)- Wskazujemy miejsce miarki- wykręcamy ją, przecieramy do sucha za pomocą szmatki, wkładamy z powrotem (nie wkręcając, tylko opierając korek wlewu) i za chwilę energicznym ruchem wyciągamy miarkę i sprawdzamy poziom oleju. Olej powinien znajdować się między maksymalnym, a minimalnym zaznaczeniem na miarce.

2.Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego.

Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego wykonujemy na równym podłożu. Za pomocą zbiorniczka wyrównawczego. Wskazujemy ilość płynu hamulcowego, który powinien znajdować się między wskaźnikami minimum i maksimum oraz stwierdzamy czy jego stan jest prawidłowy.

3.Sprawdzamy poziom płynu chłodzącego.

Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego wykonujemy na równym podłożu. Za pomocą zbiorniczka wyrównawczego. Wskazujemy ilość płynu, który powinien znajdować się między wskaźnikami minimum i maksimum oraz stwierdzamy czy jego stan jest prawidłowy.

4.Sprawdzenie sygnału dźwiękowego.

Naciskamy tzw. „klakson” i to wszystko.


Działanie świateł:

Światła pozycyjne/postojowe – wskazujemy żarówkę przedniej i tylnej lampy oraz uwaga! Podświetlenie tablicy rejestracyjnej, gdyż właśnie zapalenia świateł pozycyjnych załącza się żarówka podświetlająca tablice rejestracyjną.

Światła mijania – trzeba pamiętać, że światła mijania są tylko z przodu pojazdu! 99% kursantów na z wszystkich kategorii chce sprawdzać światła mijania również z tyłu pojazdu. Takie zachowanie na egzaminie może być traktowane, jako błąd. Zatem wskazujemy światła mijania z przodu pojazdu. Mogą być włączane automatycznie podczas odpalenia motocykla czy motoroweru, jeśli nie, trzeba włączyć je samodzielnie.

Światła drogowe– podobne wykonanie jak w przypadku świateł mijania. Czyli światła znajdują się tylko z przodu pojazdu. Natomiast nie zapalają się automatycznie. Trzeba włączyć i sprawdzić najlepiej ręką różnicę w natężeniu światła.

Światła hamowania „STOP” – motocykle wyposażone są w dwa hamulce. Tylny i przedni. Podczas sprawdzenia świateł „stopu” wciskamy hamulce przedni jednocześnie sprawdzając natężenie światła w tylnej lampie oraz naciśnięcie hamulca tylnego i jednocześnie sprawdzenie natężenia światła w tylnej lampie.

Kierunkowskazy – lewe i prawe traktowane są, jako jedno zadanie. Włączamy lewe sprawdzamy przedni i tylny oraz prawe przednie i tylne.

Światła awaryjne – dotychczas światła awaryjne obowiązywały wszelkie inne kategorie prawa jazdy oprócz motocykli. Dziś kategorii motocyklowych jest więcej i być może, któryś z ośrodków egzaminowania zakupi motocykl z takim wyposażeniem. Włączamy przycisk świateł awaryjnych i sprawdzamy wszystkie migające światła w pojeździe.


Gdy sprawdzicie prawidłowo wylosowane zadania, pamiętajcie o sprawdzeniu naciągu łańcucha, (jeśli występuje)! O tym egzaminator nie wspomina na egzaminie!

Sprawdzenie naciągu łańcucha.

Łańcuch sprawdzamy na nieobciążonym motocyklu. Poprzez sprawdzenie naciągu. Łańcuch powinien uginać się między 2-2.5 cm w zależności od rodzaju motocykla.


Kursancie pamiętaj zanim wybierzesz swój upragniony Ośrodek Nauki Jazdy (nie wszystkie Ośrodki Nauki Jazdy z terenu twojej miejscowości Jastrzębia-Zdroju, Cieszyna, Żor czy Wodzisławia Śląskiego posiadają pojazdy odpowiednie do prowadzenia szkoleń czy też odpowiadające pojazdom używanym w WORD w Jastrzębiu-Zdroju, Bielsku-Białej lub Rybniku. Nasza Nauka Jazdy Kamel posiada tylko flotę (samochody, motocykle) spełniające wymagania pojazdów na egzaminie państwowym.

www.nauka-jazdy-jastrzebie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *